Image
10 verborgen schatten in het Mazda Museum in Hiroshima

10 verborgen schatten in het Mazda Museum in Hiroshima

HET BEROEMDE MAZDA MUSEUM IN HIROSHIMA, DAT IN MEI 2022 GEHEEL GERENOVEERD WERD, IS EEN GELIEFDE ATTRACTIE VOOR BEZOEKERS AAN DE STAD. IN DE TIEN ZONES VAN HET MUSEUM VALT EEN ENORME HOEVEELHEID AUTOGESCHIEDENIS TE ONTDEKKEN…

Het is geen geheim dat Mazda doordrenkt is met het rijke, Japanse erfgoed. Het merk werd in 1920 opgericht als Toyo Cork Kogyo Co en in 1927 omgedoopt tot Toyo Kogyo. Pas sinds 1984 gaat het officieel als Mazda door het leven. Al ruim 102 jaar blinkt het in Hiroshima gevestigde bedrijf uit in innovatie en het heeft wereldwijd succes behaald met talloze iconische ontwerpen. Maar wat velen niet beseffen, is hoe diep de historische wortels van Mazda gaan.

Het Mazda Museum is gevestigd in het hoofdkantoor van Mazda in Hiroshima en gratis toegankelijk voor het publiek. Het is een uitgelezen plek om het bijzondere en veelbewogen verleden van Mazda te herbeleven. De tien verschillende zones van het museum geven een prachtig totaaloverzicht van de ruim 100-jarige unieke geschiedenis, van uitdagende en innovatieve technologieën tot bekroond ontwerp en next-gen engineering. In elke zone vind je wel iets terug van de pioniersgeest van Mazda, met tal van automobiele hoogtepunten.

ZONE 1

DE KLEINE DRIEWIELER DIE HIROSHIMA HIELP HERBOUWEN

Jujiro Matsuda begon het avontuur van Mazda in Osaka (Japan) en een van de eerste Mazda’s is meteen ook een van de meest opmerkelijke: een ‘truck’ met drie wielen.

Wat je niet mag missen: Bezoekers aan het Mazda Museum worden begroet door de Type-TCS die de eclectische historie van het merk goed in beeld brengt. Hij was volledig vervaardigd van in Japan geproduceerde onderdelen. De Type-TCS was 40% krachtiger dan zijn voorganger, de Type-DA, en had een indrukwekkend laadvermogen van 400 kg. In 1938 volgde de Type-GA, waarvan het de productie vier maanden na het einde van de Tweede Wereldoorlog alweer hervatte. In 1946 werd een productierecord genoteerd met 2430 exemplaren. Het voertuig kreeg al snel de bijnaam ‘Groen Paneel’, wat een verwijzing was naar het groene instrumentenpaneel dat vrede en veiligheid symboliseerde. De Type-GA bleef in productie tot 1949. Vandaag de dag vind je in het Mazda Museum zijn opvolger, de Type-GB, uiteraard in de iconische Green Panel-kleur.

ZONE 2 - 3

DE OPKOMST VAN SOUL RED CRYSTAL

Halverwege de 20e eeuw verlegde Mazda zijn aandacht naar personenauto’s. Over de hele wereld werd een gevarieerde reeks auto’s geïntroduceerd, van kleine hatchbacks tot luxe sedans.

Wat je niet mag missen: De meest historische en herkenbare Mazda’s waren de Cosmo Sport, Savanna en Cosmo AP (hieronder afgebeeld). De Cosmo AP was een van de eerste auto’s die in de kleur rood werd gelanceerd. En dat was een zeldzaamheid halverwege de 20e eeuw, toen auto’s vrijwel uitsluitend leverbaar waren in zwart, wit, zilver. De ongebruikelijke aanpak van Mazda leidde tot een unieke relatie met kleur, die ook nu nog synoniem is met het merk. De Cosmo Sport is overigens ook een zeldzaamheid, want van de ongeveer 1200 geproduceerde exemplaren rijden er nog steeds zo’n 480 rond.

Image
Mazda Museum

ZONE 4

DE GROUP C SPORTS PROTOTYPE DIE LE MANS WON

Mazda toonde zijn pioniersgeest in verschillende internationale racecategorieën, waaronder Le Mans en IMSA.

Wat je niet mag missen: Een van de meest in het oog springende modellen is de Mazda 787B (afgebeeld), waarmee Johnny Herbert, Volker Weidler en Bertrand Gachot in 1991 voor het team van Mazdaspeed een historische overwinning boekten in de meedogenloze 24 uur van Le Mans. Het museum toont de 787B in een pitgarage, waar ook tal van memorabilia van de beroemdste evenementen uit de enduranceracerij te zien zijn.

Image
Mazda Museum 2

ZONE 5 - 6

DE ENIGE ECHTE V12-MOTOR

Mazda’s pioniersgeest komt verder tot uiting in zone 5-6, die in het teken staat van de jaren tachtig, toen Mazda in een concurrerende markt vol in de aanval ging.

Wat je niet mag missen: In zone 5 vind je Mazda’s eerste en enige V12-motor. Deze had een cilinderinhoud van 4000 cc en werd ontwikkeld van eind jaren tachtig tot 1992. Door twee V6-motoren aan elkaar te koppelen, hoopte het ontwikkelingsteam een motor te bouwen voor de beste auto ter wereld. De V12-motor werd weliswaar nooit in productie genomen, maar Mazda’s pioniersgeest leefde voort in andere unieke motorontwerpen, waaronder een rotatiemotor met drie rotors en een Miller-cyclus V6.

Image
Mazda Museum 1

ZONE 7

DE SUV DIE DE WERELD ‘KODO: SOUL OF MOTION’ BEZORGDE

Welkom bij de nieuwe lichting: de Mazda CX-5, Mazda6 en MX-5 vertegenwoordigen het nieuwe tijdperk van Mazda, met baanbrekende Skyactiv-technologie en uniek Kodo Design.

Wat je niet mag missen: De Mazda CX-5 SUV, die in 2012 debuteerde, was de eerste auto die ontworpen was volgens Mazda’s nieuwe ‘Kodo: Soul of Motion’-ontwerpfilosofie. Het slanke, sportieve silhouet zou geïnspireerd zijn door het beeld van een cheeta die op het punt staat om zijn prooi te bespringen. Het vooruitstrevende ontwerp werd geëvenaard door de Skyactiv-technologie, die de rijprestaties en de efficiëntie maximaliseert. Het is al met al een superaantrekkelijke crossover SUV.

Image
Mazda museum 3

ZONE 8 - 9

DE TOTAL LOSS AUTO, DOELBEWUST GECRASHT

Bij uitmuntende auto’s horen compromisloze veiligheidsnormen. In deze zones staat een reeks opvallende installaties tentoongesteld, en bezoekers krijgen de kans om in real-time te zien hoe Mazda’s worden geproduceerd.

Wat je niet mag missen: Een Mazda CX-30 die beschadigd is tijdens een routinematige veiligheidstest (afgebeeld) grijpt natuurlijk de aandacht en blijft op je netvlies hangen. Hoewel de auto aan de voorzijde zwaar beschadigd is, zijn de cockpit en het interieur goed beschermd. Elders in Zone 9 loop je boven de Mazda-productielijn van de Ujina-fabriek, die elke dag 1000 auto’s produceert. Elk exemplaar vergt een productietijd van ongeveer 15 uur.

ZONE 10

EEN BLIK OP DE VOLGENDE 100 JAAR

Zone 10 biedt een inkijkje in Mazda’s gedurfde maar toekomstbestendige strategie en unieke Kodo-ontwerpen, waaronder een fiets, een bank en een fraai Goshintai-sculptuur.

Wat je niet mag missen: De prachtige, elegante lijnen en het uitdagende karakter van de Mazda Vision Coupé en RX-VISION (afgebeeld) zijn in Zone 10 de perfecte afsluiter voor het Mazda Museum. Elk van deze auto’s werd tot leven gebracht door deskundige kleimodelbouwers. Ze gebruikten hun vaardigheden om ideeën om te zetten in 1:1-kleimodellen die later conceptvoertuigen zouden worden. De twee genoemde concepten staan in het goede gezelschap van de Mazda LM55 Vision Gran Turismo, een 1:1-model van de auto uit de Gran Turismo-videogame. Dit is een combinatie van Mazda’s Kodo-ontwerpfilosofie en de Mazda 787B die Le Mans won.

Image
Mazda Museum 4