Image
Waarom de veiligheid van Mazda toonaangevend is volgens Euro NCAP

Waarom de veiligheid van Mazda toonaangevend is volgens Euro NCAP

Veiligheid is een zeer belangrijk thema bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s en een belangrijk koopargument voor veel autokopers. Maar hoe veilig is een auto werkelijk? Om die vraag te beantwoorden werd in 1997 het onafhankelijk instituut Euro NCAP opgericht, dat de veiligheid van nieuwe auto’s test volgens een vast beoordelingssysteem. Lees hier hoe de auto’s worden getest en beoordeeld en waarom Mazda al jaren toonaangevend is op het gebied van veiligheid.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) is min of meer de standaard geworden om aan te geven hoe veilig (of onveilig) een auto is bij een botsing. Deze organisatie is gevormd door een samenwerking van verschillende overheden en belangenorganisaties op het gebied van verkeersveiligheid.

Euro NCAP test de veiligheid van personenauto’s door met die auto’s daadwerkelijk te crashen. Daarbij worden meerdere exemplaren van dezelfde auto gebruikt om verschillende crashtests uit te voeren. In een speciale testomgeving botsen de auto’s frontaal, zijwaarts, tegen een paal en tegen een voetganger. Ook worden in de auto’s testdummies van volwassenen en kinderen geplaatst om het letsel als gevolg van de botsing te kunnen meten.

Beoordeling

Na uitvoerige analyse van de gecrashte voertuigen en de toestand van de testdummies wordt het veiligheidsniveau van de auto beoordeeld. Het beoordelingssysteem met vijf sterren is voor elke auto hetzelfde en bedoeld om het veiligheidsniveau van nieuwe auto’s (en andere verkeersdeelnemers) inzichtelijk te maken voor consumenten.

Behalve het aantal sterren (0 tot maximaal 5) worden ook de scores van de bescherming voor volwassenen, kinderen en voetgangers apart vermeld, evenals de werking van de actieve veiligheidssystemen. Dat laatst onderdeel is iets van de laatste jaren, nu actieve rijhulpsystemen een steeds grotere rol spelen in het verkeer.

Aangezien nieuwe auto’s steeds veiliger worden en de technologie steeds geavanceerder, wordt ook het beoordelingssysteem van Euro NCAP steeds strenger en uitgebreider. Een auto die tien jaar geleden vijf sterren behaalde, is lang niet zo veilig als een auto die nu vijf sterren scoort. Daarbij moet overigens wel gezegd worden dat de beoordeling van Euro NCAP veel strenger is dan de wettelijke eisen.

Sterrenregen bij Mazda

Hoe streng de eisen van Euro NCAP al dan niet zijn, bij Mazda ben je altijd verzekerd van optimale veiligheid. Van de vijftien Mazda-modellen die tussen 2012 en 2022 door Euro NCAP zijn getest, ontvingen elf de maximumscore van vijf sterren, waaronder de laatste zes modellen.

Met uitzondering van de Mazda2 (4 sterren, 2015) en de Mazda MX-5 (niet getest) kregen alle modellen uit het huidige productaanbod van Mazda het maximumaantal van vijf sterren toebedeeld. Dat geldt ook voor de Mazda2 Hybrid die vanaf komende maart in de Nederlandse showrooms staat.

Behalve het aantal sterren behoort elke Mazda ook met de afzonderlijke scores voor inzittenden- en voetgangersveiligheid tot de veiligste in zijn klasse. Zo behaalde de elektrische Mazda MX-30 een recordaantal punten voor inzittendenbescherming (volwassenen en kinderen) in zijn klasse.

Als klap op de vuurpijl behaalde de Mazda CX-30 in 2019 de hoogste veiligheidsscore ooit bij een Euro NCAP-test. De welhaast perfecte score van 99% voor de bescherming van volwassen inzittenden is tot op heden door geen enkel ander model geëvenaard. Vanzelfsprekend is het veiligheidsniveau van de technisch nauw verwante Mazda3 zeer vergelijkbaar met de CX-30.

Meer weten over de Euro NCAP-scores van Mazda? Bekijk hier de beoordelingen van alle Mazda-modellen sinds 2001.